רוצה לרכוש יצירת אמנות?
רגע לפני שתרים את ידך במכירה פומבית, תן דעתך למידע הבא
קובי שמואל
מה מניע את אותו אדם להרים את ידו כשעיניו נוצצות מול היצירה אותה הוא מעוניין לרכוש?
רגע לפני שתרים את ידך במכירה פומבית, תן דעתך למידע הבא
אמנות מקומית טומנת בחובה שלל היסטוריה (גם אם היא נוצרה רק אתמול): פיסות עבר ממקומות בהם היינו, נקודות ציון בעבר המרתק של הולדת הארץ, תחיית קיבוץ הגלויות יחד עם סוגים שונים של עומקי התבוננות, הבנה וידע ברבדים שונים הבאים לידי ביטוי באוספים של אספנים ושאר אוהבי אמנות, אופנת אמן כזו או אחרת המוצאים ביטוי בתשוקת האמן על הבד ועוד. כולם כאחד הם כבורסה המשתוללת מקצה לקצה. מה יהיה תלוי בסלונך? במה אתה תבחר?
הדבר הבא בתחום האמנות
מכירות פומביות מציעות מגוון של יצירות ורבדים שונים של אמנות מקומית ובינלאומית לכל דורש, אם בשם אהבת היצירה ואם בשם הרווח העתידי הצפוי לרוכש היצירה (אם צפוי).
תחושת האדרנלין המתפשטת בגוף רגע לפני הרמת היד מול קהל הנוכחים באולם וההתרגשות המשכרת בכל קפיצה של הסכום לרכישת היצירה, מעניקות התרוממות רוח אדירה ומהפנטת. הרוכש העתידי הופך בן רגע לשחקן מקצועי בעיניי עצמו.
מה מניע את אותו אדם להרים את ידו כשעיניו נוצצות מול היצירה אותה הוא מעוניין לרכוש? קיימות סיבות רבות לבחירת יצירת אמנות: יופי, אסתטיקה, טעם אישי, טיפוח האגו, הבנת היצירה והכרת שלל הרצפים האמנותיים של האמן לאורך השנים, דעת הקהל על היצירה ועוד.
הבחירה של אדם ביצירה זו או אחרת אינה תואמת בכל מקרה את דעתם של מבינים באמנות בעלי ידע ומקצועיות בנושא, אבל טעם אישי הוא עניין שסיבותיו נסתרות לעתים מהעין ונטועות בנפשו של אותו שוחר אומנות, לטוב ולרע.
בימינו ניתן להבחין בהתקפות חסרות רסן של ציורים, ומעמידים את טיב היצירה והזרם אליה היא משויכת בספק גדול. הכאוס הגדול וערבוביית הדעות לגבי איכות היצירה הם עניין שהמנווט הקטן, קרי רוכש היצירה המשתוקק לאמנות איכותית בביתו, נתקל בו לא מעט, ולפעמים קורים מקרים שבהם הוא מוצא את עצמו מוותר או מתייאש, ועומד אובד עצות נוכח החלל הגדול ושלל הסמטאות ונבכי הנתיבים שיש לאמנות להציע לו.
ישנן יצירות שאין להן “בית חם”, יצירות שאינן מקבלות את תשומת הלב הנדרשת ולכן אינן מאושרות כיצירות אותנטיות. אישור נחשב הוכחה בעלת משמעות וכאשר זו נחסכת מהיצירה, הרי מדובר בבעיה. במקרים אלה קמים “מביני דבר” המהנהנים בראשם לטוב או לרע, והשמועות לגבי דעתם מתפשטות כאש בשדה קוצים. אם טיבה של היצירה נקבע ב”חוסר דיוק”, בלשון המעטה, על ידי אדם שהכפיש את היצירה, אזי שוק האמנות הקטן עד מאוד כורע ברך למשמע האבחון, ויצירה זו “נשרפת”.
כיצד מייעלים שוק שכזה המתנהל בעצלתיים ומתנדנד מצד לצד? איך יודעים בוודאות שאינה מותירה ספק שהיצירה אותה רכשת אכן אותנטית?
תשובות לשאלות אלה נמצאות ממש מתחת לאף. ישנם כמה פתרונות לסוגיה זו כגון ספרים, קטלוגים ואנשי מקצוע. מעבר לאלה ניתן להיעזר במביני דבר הפועלים בארץ במקצועיות ויכולים לתת פרשנות איכותית ליצירה אותה אתה מעוניין לרכוש ולאיכותה. אותו בעל מקצוע מסוגל לתת ביקורת ברורה ונקייה, ויכול לספק מידע לא רק באשר לאותנטיות של היצירה אלא גם להאיר אור על יכולות מרשימות אחרות הבאות לידי ביטוי ביצירות אמנות נוספות של אותו אמן במצבים שונים אותם חווה והעלה על הבד. לדוגמה: יופי ועדינות לעומת אפרוריות ואופל הבאים לידי ביטוי ביצירות שונות של אותו אמן במדיומים שונים.
בסדרת כתבות אלה אשתף אתכם בסיפורים ובידע מתוך עולם המסחר באמנות. מתחושות והלכי רוח החוגגים במסדרונות התצוגה ועד לרוחות הלוחשות במסחר באמנות באשר להתלבטויות לרכישה, מאמת שהיא שקר ללא רגליים ועד לאמת המוחלטת (ברוב המקרים) לגבי יצירה זו או אחרת.
ישנם מקרים הנותרים ללא פתרון ושאלות לגבי יצירות שנמצאו או שהתגלו נותרות ללא מענה. ישנם מקרים שבהם שיקולים אסתטיים הנוגעים באיכות הטהורה של אהבת האמנות אינם בנמצא והמבין יבין, וישנם מקרים שבהם אותה תשוקה לאסתטיקה המשולבת במזיגה אחת עם הרצון להרחבת האוסף האישי מהולים במחשבה על הרווח העתידי בגינה.
שאלת השאלות באשר לרווח הכלכלי מיצירות אמנות היא שאלה הנשאלת לא פעם ומלווה בלא מעט לבטים. ידע והעמקה בנושא יכולים להעניק תשובה חלקית לגבי המדידוּת הערכית הפיננסית שתיתכן בעתיד, וזאת משום שקיימים גורמים נוספים הפועלים בתווך והם כוחות השוק שאינם נובעים תמיד ממידע טהור אלא ממניעים אחרים. על כך בכתבה הבאה. יש למה לצפות.